Rippikoulu

Rippikoulu on osa seurakunnan toteuttamaa kasteopetusta. Rippikoulussa yritetään ottaa selvää, mistä uskossa, armossa, Jeesuksen kuolemassa ja ylösnousemuksessa, sekä Jumalan rakkaudessa on oikein kyse.

Rippikouluun kutsutaan syksyisin kirjeellä seuraavana vuonna 15 täyttävät seurakunnan jäsenet. Rippikoulun voi käydä myös vaikkei kuuluisi kirkkoon tai vaikka viidentoista vuoden virstanpylväs olisikin jo mennyt ohi. Sivun alaosassa olevista linkeistä saat tietoa erilaisista rippikouluvaihtoehdoista.

Jos et kuulu kirkkoon mutta haluat osallistua rippikouluun

Rippikoulutiedotteen saavat automaattisesti vain ne jotka kuuluvat seurakuntaan. Jos haluat tulla rippikouluun, mutta et ole seurakunnan jäsen, ota yhteyttä rippikoulusta vastaavaan pappiin ja kysy kuinka voit ilmoittautua mukaan. Olet erityisen tervetullut joukkoon!

raamattu ja muistiinpanovihkot

Rippikoulu on puolen vuoden mittainen tutustuminen seurakuntaan ja kristilliseen uskoon. Usein rippikoulu käydään sinä vuonna, kun nuori täyttää 15 vuotta. Rippikoulun voi käydä myös aikuisena.

Rippikoulu edeltää rippijuhlia

Rippikoulut Hämeenkyrössä 2024

Vuoden 2024 rippikouluihin ilmoittautuminen on käynnissä 28.9.-15.10. Ilmoittautumislomakkeelle pääset suoraan tästä linkistäLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Rippikouluun kutsutaan erityisesti seuraavana vuonna 15 vuotta täyttäviä seurakunnan jäseniä. Rippikouluinfo pidetään yläkoululla aina syksyisin. Infotilaisuudessa jaetaan rippikoulun infopaketti. Jos et pääse infotilaisuuteen, infopaketti lähetetään sinulle kotiin. Jos et ole seurakunnan jäsen tai et täytä seuraavana vuonna 15 vuotta, saat silti tulla riparille mukaan siinä missä muutkin! Ota yhteys Mikkeli Kivimäkeen, niin saat infopaketin kotiin.

Kaikkiin rippikouluihin sisältyy ennakkotapaamisia. Lisää tietoa näistä saat rippikouluinfopaketista sekä sähköpostitse sitten, kun ryhmäjaot on tehty.

Pienryhmärippikoulu on tarkoitettu niille nuorille, joilla on sosiaalisia tai oppimisen haasteita. Ryhmän maksimiosallistujamäärä on kahdeksan nuorta, ja siihen pääseminen edellyttää perusteluja. Vuonna 2024 pienryhmärippikoulu toteutetaan päiväkoulun kanssa yhtäaikaisesti hiihtolomaviikolla.

Kehitysvammaisille nuorille suosittelemme Tampereen seurakuntien kehitysvammaisten rippikoulua. Lisätietoja kehitysvammaisten rippikouluista löydät täältä.

Vuoden 2023 rippikouluryhmät

Kaikki leiririppikoulut pidetään Särkijärven leirikeskuksessa. Päivärippikoulun ja pienryhmärippikoulun kokoontumispaikat tarkentuvat myöhemmin.

• Hiihtolomaleiri 25.2.-2.3.2024. Konfirmaatio 3.3.2024.
  • SJ1 2.-8.6.2024. Konfirmaatio 9.6.2024
  • SJ2 30.6.-6.7.2024. Konfirmaatio 7.7.2024.
  • SJ3 7.-13.7.2024. Konfirmaatio 14.7.2024
  • Päiväkoulu hiihtolomalla 26.2.-2.3.2024. Pienryhmärippikoulu päiväkoulun yhteydessä.

nuorisotyönohjaaja

Tervehdys. Olen nuorisotyön ohjaaja Mikkeli Kivimäki. Kotoisin olen Seinäjoelta. Syntymävuoteni on 1970. Jalkapalloa harrastin aikuisikään asti, joka olikin lempiharrastukseni. Myöhemmin innostuin opettelemaan saksofonin soittoa. Ensimäiseltä ammatiltani olen pianonvirittäjä. 22-vuotiaana muutin Kouvolaan, jossa siirryin harmonikkatehtaan palvelukseen kahdeksi vuodeksi ja toimin harmonikan virittäjänä.

22-vuotiaana tulin uskoon ja Jeesuksesta tuli minun vapahtajani. 31-vuotiaana menin Diakiin Helsinkiin opiskelemaan nykyiseen ammattiini. Haaveeni ja rukoukseni on, että nuoret voisivat löytää Jeesuksen elämäänsä ja tulla Hänen opetuslapsikseen.

Asun perheeni kanssa Karhella (Viljakkalassa), perheeseen kuuluu vaimoni Johanna sekä neljä poikaa joiden syntymävuodet ovat -05, -08, -14 ja -16. Menoa ja meininkiä riittää yhden perheen tarpeiksi ihan riittämiin.

Liikun mielelläni luonossa. Vuonna 2020 innostuin harrastuksesta: Kalastuksesta, ostin virvelin (myös luvan). Ostin kyllä vaimoltani salaa toisenkin virvelin. Vielä ku olis rahaa veneeseen...

kasvatuksen pappi

Kasvatuksen pappi

Olen Hämeenkyrön seurakunnan kasvatuksen pappi. Työhöni kuuluu jumalanpalvelusten ja toimitusten lisäksi koulu- ja päiväkotityötä, eri ikäisten leirejä sekä erilaisia kohtaamisia lasten ja nuorten kanssa kerhoissa, rippikouluissa, nuortenilloissa ja muuallakin. Musiikki, teatteri, tanssi ja kirjallisuus ovat lähellä sydäntäni, minkä saattaa joskus huomata työtavoissanikin.

vs. varhaisnuorisotyönohjaaja