Päiväkerho

Seurakunnan päiväkerho on 3-6-vuotiaille lapsille tarkoitettu kerho, jossa lapsi käy ilman vanhempiaan. Päiväkerhoryhmä kokoontuu kerran viikossa ja on 2-2,5h mittainen. Päiväkerhot kokoontuvat Torikadun kerhotiloissa, jonka osoitteen löydät tästä linkistä.

Päiväkerhokausi on elokuusta toukokuuhun. Tämän lisäksi järjestämme kesäkerhoja kesäkuun kolmella ensimmäisellä viikolla. Lue lisää kesäkerhoista tästä linkistä.

Päiväkerhoon ilmoittautuminen

Elokuussa käynnistyviin päiväkerhoryhmiin ilmoittautudutaan keväällä erikseen ilmoitettavana aikana. Tämän lisäksi vapaita paikkoja voi tiedustella ympäri vuoden lastenohjaajilta, joiden yhteystiedot löydät tältä sivulta. Päiväkerho on lapselle maksuton.

Ilmoittautuminen syksyn 2023 päiväkerhoryhmiin on päättynyt kesäkuussa, mutta kerhon voi aloittaa myös kerhokauden alettua. Kysy vapaita paikkoja lastenohjaaja Inka Mäkelältä.

Mitä päiväkerhossa tehdään?

Päiväkerho on lapsen kasvupaikka, jossa toimimme kumppanuudessa hänen perheensä kanssa. Yhdessä lapsen kanssa pohdimme, leikimme ja kokeilemme erilaisia asioita, jotka tukevat hänen kasvuaan ja kehistystään leikki-iässä. Tutustumme lapsentasoisesti raamatunkertomusten kautta rakastavaan Jumalaan.

Päiväkerhossa lapsilähtöisyys ohjaa lastenohjaajien toimintaa. Lastenohjaajat miettivät asioita lapsen kehitystasosta ja -vaiheista käsin sekä soveltavat toiminnassaan erilaisia varhaiskasvatuksen menetelmiä. He ottavat aikuisen vastuun sekä asettavat lapselle turvalliset, selkeät rajat, jotta meillä kaikilla olisi hyvä olla yhdessä.

Jokainen päiväkerho sisältää

• yhteistä leikkiä
  • hartaushetki
  • eväshetki
  • kädentaitoja
  • lauluja ja rukousta

Miksi päiväkerhoja pidetään?

Päiväkerho on kasteopetusta. Se tarkoittaa, että opettelemme yhdessä elämään ja kasvamaan siinä uskossa, jonka lapsi on kasteen kautta lahjaksi saanut. Päiväkerhoon saa kuitenkin tulla sellainenkin lapsi, joka ei ole seurakuntamme jäsen tai jota ei ole kastettu.

Haluamme olla vanhempien tukena sekä arjen asioissa että uskon kysymyksissä - siis elämässä. Ota rohkeasti yhteyttä, pieneltäkin tuntuva asiasi on tärkeä.

Sydämellisesti tervetuloa mukaan toimintaamme!

lastenohjaaja

Olen Merja Eloranta, lastenohjaaja. Aloitin seurakunnassa syksyllä 1997 tekemällä lastenohjaajan sijaisuuksia. Myöhemmin kouluttauduin lastenohjaajaksi oppisopimuksella ja valmistuin keväällä 2007. Tein kuuden vuoden pätkän vastaavan lastenohjaajan töitä ja palasin perustyöhön syksyllä 2019. Syksystä 2018 olen ollut mukana myös aikuistyössä vetäen Ankkuri-iltoja pariskunnille.

34:n avioliittovuoden jälkeen jäin leskeksi joulukuussa 2020. Elämääni tuovat lohtua aikuiset lapseni sekä kaksi pientä lastenlasta. Myös Jumalan huolenpito, rukoilevat ystävät ja tämä ihana työ lasten ja perheiden parissa auttavat jaksamaan. Pidän kovasti kuntoliikunnasta, lukemisesta, käsitöistä ja lauta- ja korttipelien pelaamisesta (bridge!). Kuuntelen myös mielelläni musiikkia, kokoan palapelejä ja vietän paljon aikaa lastenlasteni kanssa.

lastenohjaaja