Astu laivaan

Maarianhaminan länsisatamassa Ahvenanmaalla on Pommern -niminen vanha purjelaiva. Laiva rakennettiin rahtilaivaksi Glasgow’ssa Skotlannissa 1903. Se kuljetti puutavaraa Skandinaviasta, salpietaria Chilestä ja vehnää Australiasta.

Pommern on 94 m pitkä, 13 m leveä ja sen isomaston korkeus on 46 m. Laivan kantavuus on 4000 tonnia ja sen miehistöön kuului 26 henkeä. Laiva voitti kaksi kertaa epävirallisen purjehduskilpailun ”The Grain Races” Australiasta Englantiin.

Ahvenanmaalainen laivanvarustaja Gustaf Erikson osti laivan 1924. Viimeisen matkansa Pommern teki Hullista Maarianhaminaan vuonna 1939 toisen maailman sodan kynnyksellä. Vuonna 1952 Gustaf Eriksonin lapset lahjoittivat aluksen Maarianhaminan kaupungille, ja siitä tuli museolaiva.

***

Kristillistä seurakuntaa verrataan laivaan, joka purjehtii tämän ajan halki kohti ikuisuutta. Laivan mastona on risti, kapteenina Kristus ja sitä työntää eteenpäin Hengen tuuli.

Seurakunta on avoin yhteisö. Tähän laivaan saa nousta mistä satamasta tahansa ja sieltä voi myös poistua vapaasti. Kirkkolaiva tahtoisi kuitenkin antaa ihmisille suojaa maailman myrskyisillä merillä. Seurakunta tarjoaa elämän leipää, ja pitää yllä uskoa, toivoa ja rakkautta.

Kirkkolaivan ”miehistönä” ovat kasteen ja uskon kautta Kristukseen liitetyt seurakuntalaiset – eivät vain palkatut työntekijät. Jokaiselle on tarjolla palvelutehtäviä, jotka voivat tuoda sisältöä elämän pituiselle matkalle. Matkalippu on kuitenkin kaikkien osalta valmiiksi maksettu.

Kristillinen seurakunta syntyi 2000 vuotta sitten, mutta se ei ole museo. Kirkkolaiva jatkaa purjehdustaan ja kutsuu kaikkia mukaan. Näiltä sivuilta löydät tarkempia tietoja siitä, miten ja missä Hämeenkyrön seurakunta toimii. Kotisivuilla on myös työntekijöiden yhteystiedot.

”Stig ombord! Astu laivaan!”

Jorma Pitkänen, kirkkoherra

Hämeenkyrön seurakunta tänään

Hämeenkyrön seurakunnan jäsenmäärä 31.12.2019 on 7750. Hämeenkyrön kunnassa asukkaita on noin 10 600.

Kirkkoherra on Jorma Pitkänen ja talouspäällikkö Karolina Puuska.  Henkilöstöä yhteensä 23.

Veroprosentti vuonna 2020 on 1,7 %.  Jäseniä kirkkovaltuustossa on 23.

Hämeenkyrön seurakunta kuuluu Hämeenkyrön rovastikuntaan ja Tampereen hiippakuntaan.

Lisätietoja saat seuraavista linkeistä:

Historiaa

Hämeenkyrön seurakunnan ystävyysseurakunta