Konfirmaatio

Jeesus sanoo: ”Kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti.” (Matt.28:19-20)

Konfirmaatio on nuoren tärkeä juhla

Konfirmaatio tarkoittaa vahvistamista. Vaikka konfirmaatio onkin tärkeä osa sillä matkalla, joka kerran kasteessa alkoi, konfirmaatio ei vahvista kastetta vaan uskoa. Kastetta ei tarvitse vahvistaa. Konfirmaatiossa tunnustaudutaan kristityksi, ja seurakunta rukoilee konfirmoitavalle vahvuutta elää siinä uskossa johon hänet on kastettu.

Konfirmaatio antaa kirkon jäsenelle tiettyjä oikeuksia. Näitä ovat:

• Oikeus toimia kummina
  • Oikeus osallistua ehtoolliselle itsenäisesti
  • Oikeus äänestää seurakuntavaaleissa, kun konfirmoitu jäsen on 16-vuotias
  • Oikeus asettua ehdokkaaksi seurakuntavaaleissa, kun konfirmoitu jäsen on 18-vuotias

Kirkollisen avioliittoon vihkimisen edellytyksenä on rippikoulun käyminen, mutta konfirmaatiota ei edellytetä.

Mitä konfirmaation jälkeen?

Tervetuloa seurakunnan toimintaan! Seurakunnassa järjestetään nuorille mm.nuorteniltoja. Olet erittäin tervetullut myös siihen toimintaan joka on suunnattu aikuisille. Olet omanlaisesi, ja juuri sinulle sopiva paikka seurakunnassa voi olla erilainen kuin se, jonka joku toinen kokee omakseen. Rippikoulun jälkeen voit ilmoittautua mukaan isoskoulutukseen. Se ei sido sinua vielä mihinkään, mutta isoskoulutuksen aikana voit miettiä haluaisitko itse toimia isosena rippileirillä tai lastenleireillä. Voit myös tulla kerhonohjaajakoulutukseen ja ohjata sen jälkeen kerhoa kouluikäisille.

Rippikoulusta kerrotaan lisää Rippikoulut -osiossa.

Riipus, jossa on risti.

Rippikoulu on puolen vuoden mittainen tutustuminen seurakuntaan ja kristilliseen uskoon. Usein rippikoulu käydään sinä vuonna, kun nuori täyttää 15 vuotta. Rippikoulun voi käydä myös aikuisena.

Rippikoulu edeltää rippijuhlia

Nuorta kannattaa juhlia. Yksi etappi monen nuoren elämässä on rippikoulun päättäminen, jonka jälkeen kirkossa järjestetään konfirmaatiojuhla. Lisäksi kotona voidaan järjestää rippijuhlat nuoren toiveiden mukaisesti.

Konfirmaatio tapahtuu jumalanpalveluksessa

Rippijuhlia vietetään rippikoulun käyneen ja konfirmoidun nuoren kunniaksi. Nuorelle rippijuhlat ovat tärkeä aikuistumisjuhla.

Rippijuhlien järjestäminen