Ystävyysseurakuntatyö-Ystävyyttä yli Suomenlahden

Ystävyysseurakuntatyön historiaa

Hämeenkyrön seurakunnalla on ollut ilo ja etuoikeus omistaa ystävyysseurakunta Mustveessa, eteläisessä Virossa, jo yli 30 vuotta. Ystävyys sai alkunsa eräällä matkalla vuonna 1980 kun Hämeenkyrön seurakunta kirkkoherra Hannu Lehtipuun johdolla oli seurakuntamatkalla Tallinnassa, silloisessa Neuvosto-Virossa. Sattumalta eräänä iltana hämeenkyröläiset löysivät tuomiokirkosta Toompean mäeltä lähdössä olevia ihmisiä. Eräs heistä oli pienen Mustveen seurakunnan kirkkoherra Eenok Haamer. Tuossa hämärtyvässä illassa Eenok Haamer viivytti vielä kotimatkalle lähtöään ja jäi hetkeksi kertomaan hämeenkyröläisille millaista on seurakunnan elämä ateistisessa yhteiskunnassa. Iltahetkestä alkoi ystävyys Mustveen seurakunnan (Mustvee kogudus) ja Hämeenkyrön seurakunnan välillä. Ystävyys syveni ja kasvoi vuosien myötä seurakuntien ja seurakuntalaisten väliseksi ystävyydeksi.

Yhteyttä pidettiin aluksi harvakseltaan mutta suuret muutokset Neuvosto-Venäjällä tekivät mahdolliseksi hämeenkyröläisten vierailun Mustveehen kesäkuussa 1990. Ensivierailulla Mustveessa oli mukana 36 hämeenkyröläistä. Tuolla ikimuistoisella matkalla he saivat nauttia virolaisten vieraanvaraisuudesta ja syntyi monia lämpimiä ystävyyssuhteita, jotka ovat syventyneet vuosien saatossa.Vuonna 1991 Mustveen seurakuntalaiset tulivat vierailulle Hämeenkyröön. Myöhemmin vierailut puolin ja toisin ovat olleet osa ystävyysseurakuntatyön toimintaa.

Ensimmäinen matka Mustveehen vuonna 1990 jätti lähtemättömän jäljen hämeenkyröläisten sydämiin ja tuosta matkasta tuli alku monimuotoiseksi kasvaneelle avustustyölle tuleville vuosille. Rajan avautuminen ja elintasojen suuri ero saivat aikaan auttamisen halua. Rahaa ja tavaraa kerättiin monella tavalla; tempauksilla, arpajaisilla, vironlounailla jne. Varoilla on mm. tuettu seurakuntatyötä, korjattu Mustveen kirkkoa, rakennettu lämmin talvikirkko urkuparven alle ja hankittu parikin pikkubussia kirkkoautoiksi, joilla on voitu hoitaa autottomien ihmisten kirkkokyytejä.

Ystävyysseurakuntatyö tänään

Hämeenkyrön seurakunta tukee vuosittain Mustveen seurakuntaa toiminta-avustuksella budjettivaroista, kolehtikeräyksillä, arpajaisilla ja yksittäisten seurakuntalaisten antamin lahjoituksin. Me hämeenkyröläiset olemme monta kertaa kokeneet saaneemme enemmän kuin olemme antaneet, vaikka monenlaiset lahjoitukset ovat kulkeneet Hämeenkyröstä Mustveehen. Meitä on puhutellut ystävyysseurakunnan vieraanvaraisuus ja lämpö sekä ystäviemme luja luottamus Jumalan johdatukseen ja huolenpitoon.

Kirkkoherra Eenok Haamer vaimonsa Ehan kanssa palvelee uskollisesti työllään edelleen Mustveen seurakuntaa. Vierailut ja seurakuntalaisten tapaamiset jatkuvat puolin ja toisin. Seurakuntamatka Viroon on tarkoitus tehdä heti kun matkustaminen on jälleen turvallista. Jos sinulla on ideoita, ajatuksia tai toiveita ystävyysseurakuntatyön suhteen, ota yhteyttä diakoniatyöntekijä Johanna Graeffeen.