palapeli-karttapallo

Vapaaehtoistehtäviä Hämeenkyrön seurakunnassa

Aikuis-, lähetys- ja diakoniatyö

• Alfakurssille ryhmänohjaaja, joka itse on käynyt Alfa-kurssin.  Ryhmä keskustelee uskon pääsisällöistä (srk järjestää päivän koulutuksen syksyisin).  Yhdessä ryhmässä on yleensä kaksi ohjaajaa.
  • Alfakurssille lastenhoitaja 10 kurssi-illaksi, esim. 2 hoitajaa voi vaihdella, jos ei ole kuin muutama lapsi, alkaen tammikuussa 2024
  • Naistenkahvilaan tarvitaan toisinaan kahvinkeittäjiä
  • Säestäjiä ja musiikin esittäjiä esimerkiksi juhliin, tapahtumiin, kerhoihin.
  • Myötätuuli-toimintapäivään askarteluryhmän ohjaaja torstait 10.30-11.30, voi tulla vaikka muutamaksi torstaiksi.
  • Apuemännän sijaisia Myötätuuli-toimintapäivään: annosten vientiä liikuntaesteisille, juomien kaato ym.
  • Somistaja/ vastaanottaja Myötätuuleen: Auttaa aamulla klo 9.00 alkaen pöytien koristelussa ja ottaa ikäihmisiä alakerrassa ovella vastaan ja saattaa portaita tarvittaessa.
  • Vierailijoita ikäihmisten kerhoihin ym. Jos sinulla erityistaito tai aihe, jota esittäisit tai josta kertoisit ikäihmisille, tervetuloa yksittäiselle kerhokerralle Jumesniemeen, Sasiin, Kotorinteelle tai Vesalaan vuoden mittaan tai eläkeväen virkistyspäiville. Yhteys diakoniatyöntekijöihin
  • Lähetysmyyjäisiin(marras-joulukuussa) saa tuoda käsitöitä, leivonnaisia, askarteluja. Kaikki myynnistä saatavat rahat ohjataan luotettavien tahojen kautta lähetys- ja auttamistyöhön eri maissa.
  • Joulutervehdysten viejäksi kylille tai taajamiin (vaikka muutama osoite) yli 80 vuotiaille alkaen 1.adventista
  • Ystäväksi yksinäiselle, tai saattoavuksi kirkkoon
  • Messuun avustajaksi: lukemaan tekstejä, avustamaan ehtoollisenjakamisessa, keräämään kolehtia, järjestämään kirkkokahvituksia tai avustamaan jumalanpalveluksen striimaamisessa. Seurakunta järjestää myös messuavustajakoulutuksen tehtävästä kiinnostuneille
  • Emännäksi lauantai-kahvilaan. Lauantai-kahvilaa pidetään Majakassa kerran kuussa, aina kuun viimeinen lauantai. Kahvilan tuotto kerätään avustus- ja lähetystyöhön maailmalla lähetysjärjestöjen kautta. Kahvilaan voit leipoa etukäteen tai tulla paikan päälle myymään kahvilatuotteita tai paistamaan vohveleita.

Varhaisnuorisotyö

• Vapaaehtoisia aikuisia alakouluikäisille tarkoitettuihin Donkkis Big Night iltoihin kerran kuukaudessa. Vapaaehtoisten tehtävä on pitää toimintapistettä, jossa lapset kiertävät kisailemassa ja visailemassa. Kokoontumiset ja paikat näet painamalla tästä linkistä.
  • Vapaaehtoisia leirikummeja alakouluikäisten leireille. Valvojaksi, läsnä olevaksi aikuiseksi, juttelemaan lasten kanssa, pelikaveriksi, auttamaan käytännön asioissa jne.
  • Vapaaehtoisia aikuisia alakouluikäisten tapahtumiin (1-2 krt vuodessa) valvojaksi, toimintapisteen ohjaajaksi, tarjoilua järjestämään jne.

Varhaiskasvatus- ja perhetyö

• Päiväkerhoon tai perhekerhoon kerhomummoksi/-vaariksi/kummiksi. Lisäsyliksi pienille, satua lukemaan, peli- ja leikkikaveriksi
  • Perhemessuihin messuavustajaksi: tekstinlukijaksi, tervetuloa toivottamaan tai muihin messun tehtäviin.
  • Yksittäisiin tapahtumiin vapaaehtoiseksi aikuiseksi, valvomaan ja auttamaan toiminnassa.
  • Sato messuyhteisön toiminta koostuu pitkälti vapaaehtoisista seurakuntalaisista. Olet tervetullut mukaan Satotiimiin yhteisön toimintaa suunnittelemaan ja toteuttamaan tai yksittäisiin Sato-iltojen messujen tehtäviin. Lue lisää painamalla tästä linkistä.

Rippikoulu- ja nuorisotyö

• Leirikummeja rippikoulutyöhön nuorten kanssa keskustelemaan, pelailemaan tai leirin ohjelmasta vastuuta kantamaan.
  • Saapas toiminta kerää vapaaehtoisten tiimia kohtaamaan nuoria järjestämissämme katuilloissa kerran kuukaudessa.

Joku muu tehtävä?

Emme vielä tunne sinua, tai sinun lahjojasi ja taitojasi. Onko sinulla itselläsi ajatus siitä, miten haluaisit toimia seurakunnan vapaaehtoisena? Kerro ajatuksesi meille, mietitään miten voisimme sen toteuttaa. Voit ottaa myös yhteyttä, vaikka et vielä tietäisi mihin tehtävään haluaisit tulla, mutta tiedät, että jotakin olisi kiva tehdä.

pastori

Viestintä, vapaaehtoistoiminta, hautaan siunaaminen, aikuis- ja diakoniatyö sekä sotiemme sukupolvien perinnetyö.

Olen ollut tässä seurakunnassa töissä vuodesta 2009. Työtehtäviini kuuluvat messut, hartaudet ja toimitukset, kaikki papin perinteiset työt. Erityisesti vastaan seurakunnassamme hautaan siunaamisista.

Olen diakoniapappi ja hoidan seurakunnan yhteyksiä paikallisiin hoivayksiköihin. Vastaan seurakunnassa sotiemme sukupolvien perinnetyöstä, sillä sieluni on läpikotaisin sinivalkoinen. Minulle isänmaallisuus on ennenkaikkea sitä, ettei kaveria jätetä, vaan huolehdimme toinen toisistamme - tämä on sotiemme veteraanien sekä sotiemme sukupolvien henkinen ja hengellinen perintö, mutta myös diakoniatyön ydin - lähimmäisenrakkaus. Vastaan yhdessä monien paikallisten yhdistysten kanssa Veteraanien perinnekerhon toiminnasta sekä isänmaallisten seppeleenlaskujen jne tilaisuuksien järjestämisestä.

Toimin seurakunnan vapaaehtoistoiminnan yhteyshenkilönä ja organisoin esimerkiksi messuavustajien, Jumalan kämmenellä -kirjoittajien sekä kirkkoväärtien toimintaa. Lisäksi olen mukana aikuistyössä, johon kuuluu Laulu- ja soitinyhtye Mamma, Pappi ja Pappojen toiminta Sarven lauluilloissa. Vastaan myös seurakunnan viestinnästä.

Täällä Hämeenkyrössä minut on jo opittu tuntemaan avoimena estetiikkona ja kulttuurin suurkuluttajana. Arvostan myös kaikkea vanhaa sekä perinteitä, mutta elän tässä ajassa. Huumorissani ja perusiloisessa luonteessani näkyvät karjalaisjuureni. Harrastan runoja, kirjallisuutta, teatteria, puutarhaa, ruokaa ja kodin hoitoa.

Minua pappina kuvaa varmaan se, että aika usein minulle sanotaan: "Ei uskoisi, että olet pappi. Sinähän puhut ihan tavallisia asioita ja olet ihan tavallinen ihminen!" Ja oikeasti, niinhän me kaikki papit olemme :)