Muistolehto

Hämeenkyrön seurakunnan muistolehto ja pöytätaso kukkia ja kynttilöitä varten.

Härkikuja 13, 39100 Hämeenkyrö

Muistolehto sijaitsee Hämeenkyrön kirkon vieressä, sankarihautausmaan alapuolella. Muistolehto on vihitty käyttöön toukokuussa 2015 ja siellä on paikka 365 uurnalle.

Vainajan tuhka kätketään maatuvassa uurnassa nurmen alle noin 60 cm syvyyteen. Kätkeminen tapahtuu vain sulan maan aikana ilman omaisia. Omaisille ei ilmoiteta vainajan tarkkaa hautapaikkaa mutta seurakunta pitää rekisteriä vainajien sijoista. Muistomerkkiin tuleviin laattoihin kaiverretaan vainajan nimi, syntymäaika sekä kuolinpäivä. Yhtenäisyyden vuoksi laatat tilataan seurakunnasta.

Kappelissa tai kirkossa toimitetun siunauksen jälkeen kukkalaitteet voi tuoda muistolehtoon pöytätasolle. Kukat poistetaan viikon kuluttua siunauksesta.

Kukat ja kynttilät laitetaan niille tarkoitetulle pöytätasolle ja telineisiin. Sankarihautausmaan reunasta löytyy vesipiste ja leikkokukille tarkoitettuja suppiloita kesäaikaan. Suosittelemme vain leikkokukkia ja kertakäyttökynttilöitä. Toivomme myös, että muistolehtoon ei tuoda irrallisia muistoesineitä tai muovisia kukkia paikan siisteyden ja turvallisuuden vuoksi.