Kouluikäisen vanhemmille

Lapsesi on tärkeässä iässä. Hän on vielä lapsi, mutta alkaa jo haluta kokea maailman itse. Taidot ovat toisinaan huikeat, toisinaan oma kömpelyys yllättää. Usein vanhemmat ovat ihan pihalla kouluikäisten omista jutuista, joista lapsi puhuu. Yhdessä tekeminen on huippujuttu, ja mitä lapsi useimmiten eniten vanhemmiltaan toivookin, on se että vanhemmilla olisi hänelle aikaa. Vanhempien luomat rajat ärsyttävät, mutta niiden puuttuminen tuo turvattoman olon. Oman tien löytäminen ei aina ole helppoa, ei lapselle eikä hänen vanhemmilleen. Kasvaminen hämmentää: "En ole iso enkä pieni. Kuka oikein olen? Mistä olen tullut ja minne olen matkalla? Kelpaanko minä tällaisena?"

Vanhemman näkökulmasta vuodet vilisevät silmissä, mutta lapsi ei tule koskaan niin vanhaksi, etteikö hän edelleen haluaisi kuulla olevansa ihana ja rakas. Kerro se hänelle usein. Vaikka vastauksena olisi vain murahdus, kerro että olet kiinnostunut hänen asioistaan.

Monet urheiluseurat toivovat vanhempia mukaan toimintaansa, mutta tiesitkö, että myös seurakunnan toiminnassa tarvitaan luotettavia aikuisia. Voit tulla mukaan vapaaehtoiseksi aikuiseksi kouluikäisten toimintaan. Ohjeistamme tehtäviin tarpeen mukaan. Usein tärkein tehtävä on vain se että on läsnä, valmis pelailemaan ja juttelemaan, antamaan aikaansa. Ota yhteyttä Mattiin, olet erittäin toivottu "apukäsi"!

Mitä seurakunta tarjoaa kouluikäisille?

Kaiken toiminnan tavoitteena on olla tukemassa vanhempia kristillisessä kasvatuksessa ja kertoa rakastavasta Taivaan Isästä niillekin, jotka eivät ole häneen vielä tutustuneet. Niinpä sekä leireillä että kerhoissa kaiken muun toiminnan lisäksi tutustumme Raamattuun, Jumalan Sanaan.

Toivomme voivamme seurakunnan toiminnassa osaltamme tarjota turvallisen vaihtoehdon ja ympäristön kasvamiselle, oman tilan ja oman tien löytämiselle. Haluamme kuunnella kun kysymykset elämästä tulvivat lapsen mieleen. Emme tiedä vastauksia kaikkeen, mutta kouluikäisten kanssa voimme ottaa jo yhdessä selvää.

Jos lasta painaa huoli,

joskus on helpompi jutella siitä jollekin muulle aikuiselle kuin omalle vanhemmalle. Seurakunnan työntekijät ovat vaitiolovelvollisia, ja siksi hyvä vaihtoehto, kun kuuntelevaa korvaa tarvitaan. Jos lapsen elämää hankaloittavat asiat, joihin tarvitaan ulkopuolista apua, voimme tarvittaessa ohjata eteenpäin.

Jos perheessänne on huolia,

arjessa tai ihmissuhteissa, seurakunnasta voi löytyä apu. Ota rohkeasti yhteyttä Hämeenkyrön seurakunnan diakoneihin tai katso mitä muita vaihtoehtoja kirkko tarjoaa.

Lapsen kanssa yhdessä leirille?

Kouluikäisten leirit -sivun lisäksi ilmoittaudu mukaan -sivulla on nähtävissä myös esim. perhe- ja satoleirien ajankohdat sekä ilmoittautumisajat. Ehkäpä joskus lähtisitkin kahdestaan lapsesi kanssa viikonloppuleirille?